2019/2020
Pályázati felhívás gimnáziumi és szakgimnáziumi képzést folytató köznevelési intézmények vagy ilyen képzést folytató köznevelési intézmények fenntartói számára a külföldi nyelvtanulási program csoportos nyelviskolai képzéseiben történő részvételre a 2019/2020. tanévben.
A Külföldi Nyelvtanulási Program keretében Magyarország Kormánya lehetőséget biztosít a 9. és 11. évfolyamos gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók számára nyelvtudásuk fejlesztésére, motivációjuk növelésére, nyelvhasználatbeli gátlásaik oldására és célnyelvi környezetben történő tapasztalatszerzésükre.
A Külföldi Nyelvtanulási Programban az érintett tanulók alanyi jogon vehetnek részt, a támogatás elnyerésére azonban pályázni kell. A program hazai költségvetési forrásból valósul meg. A tanulók a pályázati program keretében a célországi nyelvtanfolyamokon való részvételükhöz maximum 1500 euró vagy 1350 angol font, továbbá maximum 234 000 forint, vissza nem térítendő pályázati támogatást nyerhetnek el.
A Kedvezményezett tanulók a Külföldi Nyelvtanulási Programban való eredményes részvétele érdekében, a tanulókkal jogviszonyban álló köznevelési intézmények, illetve azok fenntartói csoportos formában is megszervezhetik a tanulók külföldi tanulmányútjait.
Csoportos tanulói kiutazásról beszélünk, ha legalább 8 kedvezményezett tanuló a pályázó intézmény szervezésében egy időpontban, egy nyelviskola által szervezett képzésben vesz részt, és a csoport tanulmányútjához a pályázó intézmény kísérőpedagógus(oka)t biztosít.
A teljes pályázati felhívást itt találjátok.
További információ itt.
Szeghalmon hatodik alkalommal rendezték meg a területi idegennyelvi szépkiejtési versenyt, december 13-án. Iskolánk 4. alkalommal képviseltette magát. Idén 5 tanulóval vettünk részt a versenyen, ahol egy szabadon választott memoriter szöveg elmondása után ott kapott szöveget kellett minél kifejezőbben, minél szebb kiejtéssel elolvasni. A mezőny nagyon szoros volt.
Szép eredmények születtek:
Középiskolás angol 2. helyezés: Géczi Máté (felkészítőtanár: Simon Mária),
általános iskolás angol 2. helyezés: Hejazi Fatime (felkészítőtanár: dr. Elek Zsuzsanna Éva),
általános iskolás német 2. helyezés: Wittmann Annamária (felkészítőtanár: Szákné Bajnai Zsuzsánna Márta),
általános iskolás német 3. helyezés: Molnár Eszter (felkészítőtanár: Szákné Bajnai Zsuzsánna Márta)
További képeket itt találtok.
Angol nyelvű vetélkedőt rendeztek december 11-én a Gyulai Dürer Albert Általános Iskolában. A városi vetélkedőn iskolánkból 4 hetedik osztályos tanuló vett részt (Miklya Nóra, Bakó Dominik, Rajeczki János Pál, Zelicskovics Máté). A csapatok a vetélkedőn teszteket és játékos feladatokat oldottak meg az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatban. Diákjaink remekül helytálltak a versenyen.
Fotó: Rusznyák Csaba - Gyulai Hírlap
Fehér Jázmin (7. évfolyam) 3., Hejazi Fatime (8. évfolyam) 4. helyezést ért el a megyei szintű XV. TELC Megyei Angol Versenyen.
A versenyt a TIT, Körösök Vidéke Egyesület és a Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény rendezte meg az általános iskolák hetedikes és nyolcadikos tanulói részére.
A verseny szóbeli és írásbeli részből állt, melynek célja, hogy a diákok kipróbálhassák magukat valódi, interaktív szituációkban, megismerkedhessenek a frankfurti központú, hallgatóbarát, kommunikatív TELC nyelvvizsga rendszerrel, és tapasztalatot gyűjthessenek szóbeli és írásbeli feladattípusainak területén.
Köszönjük Tanítványaik részvételét a versenyen! Gratulálunk a helyezetteknek!
Felkészítő tanár: Dr. Elek Zsuzsanna Éva.
A 4 FOR EUROPE európai uniós témájú verseny középiskolások számára. Az online első forduló az Európai Unióval, különösképpen annak intézményeivel kapcsolatos feladatokból áll, melyeket a verseny weboldalán oldhattak meg a csapatok október 20-án.
Iskolánk két csapattal vett részt a verseny első, online fordulóján: egy 4 főből álló, 9. évfolyamon (EUSINK csapatnévvel) és egy szintén 4 főből álló, tanulmányait a 11. évfolyamon (EUROARED csapatnévvel) folytató csapattal.
A EUSINK csapat tagjaiként Náfrádi Levente, Patkás Kristóf, Czirle Kata Boglárka és Szilágyi Kata versenyeztek.
A EUROARED csapat tagjaiként Kapusi Anna, Sass Zsófia, Vasvári Barbara és Horváth Bianka versenyeztek.
Regionális 5 helyezést ért el a EUROARED csapat a Dél-Alföldi régióban. A regionális döntő második fordulójának időpontja: 2019. november 21. Helyszín: Békéscsaba.
Az online forduló eredményeiről ezen a linken tájékozódhatunk.
Felkészítő tanár: dr. Elek Zsuzsanna Éva
Köszönjük a versenyző tanulóknak a kitartó és sokszínű munkát. Gratulálunk a csapattagoknak az elért eredményekért!
A versenyről további információkat itt olvashatunk.
A Kormány 2019. február 6-i döntése értelmében 2020-tól a 9. és 11. évfolyamos, nappali tagozatos gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók kéthetes egyéni vagy csoportos nyelvtanulásban vehetnek részt a Nemzeti alaptanterv alapján tanulható első idegen nyelvek (angol, német, francia, kínai) célországaiban: Ausztriában, Németországban, az Egyesült Királyságban, Máltán, Írországban, Franciaországban és Kínában. (Kínába kizárólag a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Gimnázium tanulói utazhatnak nyelvet tanulni.) A nyelvtanulási program hazai költségvetési forrásból valósul meg, azt teljes egészében a magyar állam finanszírozza. A program szakmai végrehajtását az Emberi Erőforrások Minisztériumának megbízásából a Tempus Közalapítvány végzi.
A nyelvtanfolyamokról
A nyelvtanulási program keretében a célországokban működő minősített nyelviskolákban történő nyelvtanulás támogatható, ahol a megfelelő szakmai színvonal biztosítása mellett felkészülten vállalnak felelősséget a középiskolás tanulókért.
A nyelvtanfolyamok kéthetes időtartamban, minimum heti 20 nyelvórával valósulnak meg. A tanulók a nyelvórákon kívül kulturális és szabadidős programok keretében további lehetőséget kapnak a nyelvtanulásra, illetve a célnyelvi ország kultúrájának, szokásainak megismerésére. Az elszállásolás családoknál vagy kortársakkal együtt kollégiumban történik, ami újabb lehetőséget teremt a célnyelv használatára. A nyelviskolák az újrakezdőtől a felsőfokú szintig ajánlanak tanfolyamokat, a szintfelmérést a fogadó nyelviskola végzi, tehát az a cél, hogy mindenki a megfelelő nyelvi szinten, sokszínű, soknemzetiségű csoportban tanulja az idegen nyelvet és fejlessze nyelvi kompetenciáját.
A program keretében a tanulók külföldi nyelvtanfolyam helyett az intézményük szervezésében, partnerintézményi együttműködésben is részt vehetnek, amelynek célja, hogy a célországi partnerintézményeknél fejlesszék nyelvtudásukat.
Ki jelentkezhet a nyelvtanulási programra?
A középiskolai nyelvi programban először a 2019/2020-as tanévben 9. és 11. osztályos nappali tagozatos, gimnáziumi és szakgimnáziumi képzésben tanulók jogosultak alanyi jogon részt venni pályázat útján. A nyelvi előkészítőt végző tanulók és a két tanítási nyelvű középiskolák tanulói választhatnak, hogy a nyelvi előkészítő év után (azaz a 9/Ny illetve a 9/Kny évfolyam után), vagy a 9. osztály elvégzése után kívánnak-e kiutazni. Ezt követően további egy alkalommal vehetnek részt célországi nyelvi képzésben (tehát a 11. évfolyam után).
Mely nyelvek választhatók?
A nyelvtanulási program keretében angol, francia vagy német nyelv választható. A nyelv kiválasztásánál egyetlen megkötés van: a tanulónak a pályázat évében a köznevelési intézményben tanulnia kell a választott nyelvet. Érdemes elsősorban azt a nyelvet választani, amelyben a tanuló már magasabb szintet ért el, mert a külföldi nyelvi képzés ebben az esetben leghatékonyabb. (Ha azonban az első idegen nyelvből a tanuló már szerzett nyelvvizsgát, elképzelhető, hogy a program adta lehetőséget más nyelvből, pl. további nyelvvizsga/érettségi megszerzésére kívánja felhasználni.)
Mit támogat a nyelvtanulási program?
A nyelvtanulási program a célországokban való nyelvtanulásra nyújt támogatást: fedezi a külföldi nyelvtanfolyam díját, a kiutazás költségeit, a tanuló biztosítását, a szállást és ellátást, a célországon belüli, a nyelvtanfolyamon való részvételhez szükséges utazási költségeket, a megélhetés költségeit. A partnerintézménnyel történő közös projekt más típusú költségeire is hasonló módon nyújt támogatást a program. A támogatás még a tervezett kiutazás előtt kifizetésre kerül, így önerő, előfinanszírozás nem szükséges.
Hogyan lehet jelentkezni a programra?
A nyelvi program 2020-ban indul, a jelentkezések még nem kezdődtek el. A pályázati felhívás várhatóan 2019 végén jelenik meg, a pályázatok beadására 2020 első hónapjaiban kerül majd sor. Jelenleg a program előkészítése zajlik, többek között a tanulók részvételi szándékának előzetes felmérése.
Kérjük, hogy a tanulók és szüleik először a tanulók középiskolájában érdeklődjenek, hogy az intézmény pl. közös kiutazással, partneriskolai, szakmai partneri együttműködés megszervezésével kíván-e részt venni a nyelvi programban. Amennyiben a tanuló és családja úgy ítéli meg, hogy a tanuló nyelvi szintje, önállósága megengedi, hogy az egyéni kiutazást válasszák, kérjük, kövessék figyelemmel a Tempus Közalapítvány honlapján a nyelvi programmal kapcsolatos híreket.
Tempus Közalapítvány Nyelvtanulási Program
www.tka.hu/nyelvtanulas
A nyelvi munkaközösség bemutatkozása
Oktatási intézményünk kiemelt figyelmet fordít a nyelvoktatásra. Hiszünk abban, hogy minél korábban elkezdünk egy nyelvet az élménypedagógia és az interaktivitás tükrében tanulni és az élőnyelvi környezet életszerű közlési kihívásainak megfeleltetve gyakorolni, annál sikeresebbek leszünk az igényes idegen nyelven való hatékony kommunikációs módszerek elsajátításában és használatában.
Nyelvoktatási filozófiánknak megfelelően már az általános iskola első tagozatától elkezdünk heti 3 órában nyelvet tanulni elsősorban a játszva tanulás pedagógiai eszközeit használva. Megalapozva az időben megszerzett közép és felsőfokú nyelvvizsgabizonyítvány megszerzését, 9. és 10. évfolyamon heti 5 órában intenzív nyelvoktatást biztosítunk. Komoly figyelmet fordítunk arra, hogy a nyelvi ingerek a tanórai foglalkozásokon keresztül az idegen nyelven való beszédben életre is keljenek megalapozva ezáltal a későbbi közel anyanyelvi szintű idegen nyelvi kompetencia készségének a kialakulását.
Tanulóink örömmel vesznek részt nemcsak az iskolai nyelvtanulás, hanem a helyi, megyei és országos versenyeken keresztül megvalósuló, az egyéni és csapatmunkát feltételező, együttműködést szorgalmazó nyelvi rendezvényeken is.