6.A
Magyar és görög legendák nyomában jártunk…
5-6. évfolyam színházlátogatása
„Szép a hold az égen, de sokkal szebb a Balaton tükrén. Száz csillagnak ezer tündöklése az apró hullámokon. S ha áttekintesz a túlsó partra: minden falu alján apró pásztortüzek hosszú sora mosolyog feléd. Sosem felejtem el azt a pillanatot, amikor ezt a Tündérországot megláttam… Megálltam, mintha a lában gyökeret vert volna.”
(Eötvös Károly)
Sinkó Adrienn TIHANY TÜNDÉR c. meséjét március 25-én délután tekintettük meg iskolánk 5-6. évfolyamos tanulóival a Békéscsabai Jókai Színházban, melyet Herczeg T. Tamás színházproducer álmodott színpadra. A Trianon-centenárium alkalmából meghirdetett „Egy vérből…” című gyermek- és ifjúsági drámapályázat díjazottja lett ez a zenés darab, melynek színrevitelében dramaturgként Zalán Tibor működött közre. A látványos tündérmese a tihanyi visszhang legendájáról szól, mely három fő témát dolgoz fel egyben: a balatoni kecskeköröm legendája mellett van egy trianoni szál, amit az író nagyon finoman rejtett el a műben. A harmadik motívum megjelenése a görög mitológiából Ekhó történetét jeleníti meg, aki a visszhang megtestesítője a görögok mondavilágában.
Rövid tartalom: Tihany, a visszhang kiszabadul a sziklából, és elmegy Balaton királyhoz, hogy feloldja az átok alól, s ne kelljen többé visszhangként élnie. Balaton király nem tudja ezt megtenni, mert ereje elfogyott. Királyi palástját egy száz évvel ezelőtt támadt viharban szétszaggatták és elhordták a vízimanók, mert nem akarták, hogy egyedül uralkodjon a vizek felett. A köpeny megmaradt közepe a mai Magyarországot formázza. Tihany küldetése, hogy segítőtársaival visszaszerezze és visszavarrja a leszakadt köpenydarabokat. Mind a négy égtáj irányába elindulnak és szerencsét próbálnak a vízimanók országaiban. Hogy mi történik, ha a hiányzó darabokat már nem szerezhetik vissza? Vajon megtalálják-e a leszakadt részek értékeit, és azokkal meg tudják-e gyógyítani Balaton királyt? Erről szólt Tihany tündér meséje zenével, kalandokkal, dalokkal, amelyek néha varázsigeként is működtek, amelyben gólyalábasok, manók, óriáspók és számos állat is megjelent a színpadon.
A további fotókért katt a képre...
Nekünk karácsonyisoknak újból nagyszerű színházi élményben lehetett részünk, hiszen csoda szép díszletekben és jelmezekben gyönyörködhettünk , miközben tíz-tizenkét helyszín változott a szemünk előtt. Tihany tündér története egyben nemzettudatunkat is erősítette, hiszen a magyar legenda drámája népmesevilágunkkal is rokonságot mutatott. A színdarab mondanivalója, erkölcsi üzenete szintén erősen összhangban volt iskolánk keresztény értékrendjével: Tihany tündér utazása során a saját érdekei elé helyezi a másokét, és megtanul önzetlenül segíteni, kedvesnek lenni, tehát jelentős jellemfejlődésen megy keresztül, s ezáltal válik boldog, szerethető, kiegyensúlyozott személyiséggé, amely mindannyiunk életfeladata!
Ezúton is köszönjük Borgulya Edit tanárnőnek szervezőmunkáját!
Mári Zoltánné Mészáros Andrea (kísérő pedagógus)
Varázsország, ahol megjártuk a poklot is?
5-6. évfolyam színházlátogatása
„A népmese olyan, mint a Szentírás.
A mesékben is rengeteg bölcsesség, útmutatás, erkölcsi tisztaság van.”
(Kovács Magda)
Szabó Attila - Ifj. Mlinár Pál - Lovas Gábor: FEHÉRLÓFIA c. varázsmeséjét január 10-én délután tekintettük meg iskolánk 5-6. évfolyamos tanulóival a Békéscsabai Jókai Színházban. Érdekes feladat volt összevetni az ötödik osztályban irodalom tantárgyból tanult törzsanyag tündérmeséjét a Jókai Színház-Viharsarok Táncszínház koprodukciójával. (Rövid tartalom: Fehérló világhősét szül, erejét átadja utódjának. A fiú felnövekedvén útnak indul, anya és fia állnak egymással szemben, s búcsúznak. A fiúnak menni kell, szerepe és ereje erre kötelezi. A háttérben ott settenkedik egy furcsa, köpenybe burkolódzott férfi: Hétszűnyű Kapanyányimonyók. Sokáig nem tudjuk szándékát, ellenségnek gondoljuk, titkos áskálódónak, aki Fehérlófiát a pokolba taszítja. Ám nem ennyire egyértelmű az ő szerepe. Odalent a pokolban, amikor a fiú kiszabadította már élete szerelmét, akkor derül ki, hogy Monyók nem véletlenül kísérte végig Fehérlófiát az úton…)
További fotókért katt a képre...
Az összevetés eredménye egyáltalán nem okozott számunkra csalódást: a tündérmese színpadra álmodói fantasztikusan ötvözték a népmese hagyományos elemeit, a magyar népzene és néptánc dinamizmusát, a színvonalas színészi alakítást, a sejtelmes, rejtelmes látványvilágot, melyet a magyar népviselet, a gyönyörű, ősi magyar szimbólumokkal fűszerezett díszlet és a modern színpadi technika tettek még teljesebbé. A csodálatos tánckoreográfia, a népzene egyedi ereje, lendülete az egész darabot átszőve egyedülálló és maradandó színházi élményt nyújtott mindnyájunknak, lenyűgözve diákot és pedagógust egyaránt.
Ezúton is köszönjük Borgulya Edit tanárnőnek szervezőmunkáját!
(https://jokaiszinhaz.hu/galeria/feherlofia)
Mári Zoltánné Mészáros Andrea (kísérő pedagógus)
Cirkuszoltunk…, de nem úgy!!!
Cirkusz-ez egy különös hely, egy különös élmény, nagyszerű szórakozás.
A hatodikosok az őszi szünet után részesei lehettek ennek a különleges élménynek, a Lázár Ervin program keretében.
Igaz, hajnalban kellett felkelni, igaz sötét és hideg volt a suli előtt, de…. Mindenki időben megérkezett, mindenki túlélte a nagy utazást, és jókedvvel szálltunk le az autóbuszról a Fővárosi Nagycirkusz épülete előtt. Rövid sétát tettünk a Városligetben, megmozgathattuk elzsibbadt tagjainkat, elfogyasztottuk az uzsonnát.
A további fotókért katt a képre!
Az épületben már sok diák nyüzsgött, a büfé forgalmára nem panaszkodhattak az eladók.
A nézőtéren pazar helyre sikerült leülnünk, a porond közvetlen közeléből élvezhettük az előadást: egyensúlyozó művészek, akrobaták, táncosok tarka serege mutatta be tudományát. Olykor lélegzetelállító, félelmetesnek tűnő produkciókat láttunk.
Az egy óra gyorsan elröppent, élményeinket a buszon beszélhettük meg. Bár néhány diákot elnyomott a buzgóság: hiába, korán keltünk és Gyula messze van Budapesttől.
Hazaérve a szülők lelkesen hallgatták az élményeket.
Egy biztos: ha lehet, megyünk máskor is!!!
Árgyélus királyfi-mese nem csak kicsiknek…
2021. október 6-án a hatodikosok egy része Békéscsabán járt a színházban. A tavalyi évadban elmaradt két előadás a bérletünkből a pandémia miatt. Most nyílt lehetőség a pótlásra.
Kicsit kétkedve indultunk: mese? már nagyok vagyunk, kell ez nekünk? IGEN, a mese kell, és ez a mese lekötötte nem csak a kicsiket, de a nagyokat is, sőt, a felnőtteket is.
Adva van egy király. aki szeretné megházasítani a fiát, adva van egy királyfi, aki keresi a szerelmet, adva van egy javasember, aki megházasítaná kicsit csúnyácska, ám nagyon buta lányát, és adva van egy tündérlány, aki kicsit unja a tündérséget, igazi, kalandos életre vágyik.
Itt indul a mese, sok-sok hétköznapi problémával, mókás szituációval, mesebeli megoldásokkal.
Az eredeti méretű fotókért katt a képre!
Az egyórányi játék lebűvölte, megnevettette és elgondolkodtatta a közönséget: kicsiket és nagyok egyaránt.
Jó volt látni és tapasztalni újból: színházba járni jó dolog. Örömmel és nyitott szívvel várjuk a következő „pótlást” és az új évad előadásait.
A rendőrségen járt a hatodik évfolyam
Szeptember 27-én a hatodikosok ellátogattak a Gyulai Redőrkapitányságra. Egy kedves, ifjú munkatárs rövid de hasznos tájékoztatót tartott a diákoknak.
Az épület történetéről hallottunk néhány szót, majd beléptünk a titokzatos házba. (mint később kiderült befelé mindig könnyebb, mint kifelé…)
A további fotókért katt a képre!
A beszélgetés sok hasznos információt nyújtott a gyerekeknek. Örömmel nyugtáztuk, hogy sok ismerettel rendelkeznek diákjaink: tudják a segélyhívó számát, és azt is, milyen információkat kell közölniük a segélyhívás alkalmával, többen fejből képesek megmondani szüleik telefonszámát. Apróságok, de olykor fontos lehet.
Megtudhattuk, milyen nehéz a rádión érkező üzenetek megértése, milyen teendői vannak egy rendőrnek. (a filmekben nem a valóságos munkát mutatják be a nézőknek).
Kiderült, milyen képzettségre van szükség ahhoz, hogy valaki a rendőrség kötelékében dolgozzon.
Rövid séta után megnézhettük, milyen kicsi és nyomasztó hely egy fogda, láthattuk az udvaron álló sokféle járművet.
Sajnos nem láthattunk rendőrkutyákat, azt sem hogyan készítik számukra az ételt.
Kerékpáros túránk előtt is a rendőrség segítségét kértük. Szakszerű balesetmegelőzési-, szabályos kerékpáros közlekedésről tartott előadást, Fenesiné Markovics Nóra r. törzsőrmester, a Gyulai Rendőrkapitányság egyik iskolarendőre a 6. évfolyamnak.
Remélhetőleg a gyerekek reálisabb képet alkotnak az egyenruhások munkájáról, esetleg pályaválasztásuk során megfontolják ezt a lehetőséget is.
Mese, mese, mátka… Amikor negyvenen írunk egy mesét
Író-olvasó találkozó Majoros Nórával
„A mese mindennek az origója. Gyakorlatilag ebből származik minden irodalmi műfaj. Az is, amikor az ősember a szikla falába karcolta a barlangrajzokat. Ezzel elmesélte, hogyan ejtette el a vadat. Mert amit ábrázolni tudok, amit el tudok mesélni, azt birtokba is veszem.”
/Csukás István/
Hol volt, hol nem volt egy iskola, aminek tanulóit meghívták mesét szőni a könyvtárba…
Szeptember 3-án du. 13.00 órától iskolánk diákjai író-olvasó találkozón vettek részt a Mogyoróssy János Városi Könyvtárban. Majoros Nóra gyermekkora óta ír meséket, meseregényeket, s mindig is közel állt hozzá a színjátszás, a drámajátékok varázslatos világa. Ezen a rendhagyó irodalomórán pedig egy közel másfél órás meseszövésre hívta meg iskolánk 5. és 6. osztályos tanulóit, akik rendkívül aktívan, lelkesen működtek közre a mesealkotás folyamatában. Majoros Nóra mindenki ötletét, gondolatait végighallgatva irányította a mese születésének folyamatát, közben gondosan kitért a mesealkotás különböző fortélyaira, praktikáira, közben sok-sok értékes ötlettel, tanáccsal látta el fiatal hallgatóságát. Az interaktív alkotásban szemmel láthatóan mindenki örömét lelte, hiszen az írónő kiváló humorral rendelkezik. Sok-sok ponton szavazásra bocsátottuk, hogyan folytatódjon a történet, merre szőjük tovább a cselekmény fonalát. Találkozónk végén kérésünkre az írónő bemutatta nekünk legelső és legkedvesebb műveit is.
További képekért katt a képre!
Büszkék lehetünk minden résztvevő Tanítványunkra, hiszen nagy alkotókészségről, gazdag fantáziavilágról adtak tanúságot! Köszönjük a Mogyoróssy János Könyvtár szervezőmunkáját, Mártika gyermekkönyvtáros néni meghívását erre a különleges alkalomra, aki meg is dicsérte diákjainkat a bátor és lelkes részvételért!
Bízom benne, hogy sok diákunk nyert motivációt, ihletet a mese- illetve történetírásra, s hogy a fogalmazásaik felépítéséhez is hasznos ismeretekkel gazdagodtak! Aki nem hiszi, járjon utána…
Mári Zoltánné Mészáros Andrea
Hatodikosok a Tisza-tónál
Október első napján iskolánk hatodikosai már hét óra előtt az iskola előtt gyülekeztek. Nem kell megijedni, nem tanulni akartak ennyire korán és lelkesen.
Tiszafüredre indult a csapat, hogy a tó körüli csodás környezetben tekerjenek egy húszast.
Kegyeibe fogadta a csapatot az időjárás: kezdetben fátyolfelhők kísértek bennünket, majd kisütött a nap, ragyogó őszi verőfényben bicajozhatunk.
A további képekért katt a képre, vagy erre a szövegre.
A Tisza-tó körüli kerékpárút biztonságos és fantasztikus látnivalókat kínált: madarak a tavon, a hidak korlátjain, az őszi fák fantasztikus színei…
Túránk felénél párórás pihenőt iktattunk be. A Tisza-tavi Ökocentrum érdekességeivel ismerkedtük: hatalmas édesvízi akváriumok, terráriumok nyűgözték le a diákokat. A szabadtéri bemutatóhelyeken hazánkban élő madarak ás emlősök voltak láthatóak.
Köszönjük Baracsi István tanár bácsinak, hogy elkísért bennünket.
A szervezők: Bukodi-Vass Annamária és Borgulya Edit osztályfőnökök